joi, 9 aprilie 2009

Doar sau decat?... diferenta de nuanta

Din categoria chinuiti neuronu' astenic sa vedeti cit rezista.. sa-i vedem limitele.. am o noua dezbatere lingvistica. De fapt nu e nicio dezbatere la mijloc.. e o realitate.. un adevar.. Neuronu' e astenic, dupa cum ziceam.. si deci chinuit de schimbarile de vreme si dispozitie.. ca atare foarte putin tolerant cu... altele in afara de ale lui. Asa ca se revolta.. in scris.. aici.. si face iar pe doamna profesoara de romana.. Personaj detestat probabil de multi, dar n-am ce-i face, pina la urma e o parte din mine si din ceea ce sunt eu.. cu totul...

DECÂT adv., conj. I. Adv. 1. (Comparativ de inegalitate) Era mai mare decât mine. 2. (Restrictiv, în construcţii negative) Numai. ♦ Expr. N-am (sau n-ai etc.) decât să... = a) singurul lucru care îmi (sau îţi etc.) rămâne de făcut...; b) sunt (sau eşti etc.) liber să, dacă vreau (sau vrei etc.) să... N-ai (sau n-are) decât! = poţi (sau poate) s-o faci (sau s-o facă), puţin îmi pasă! II. Conj. 1. (Introduce o propoziţie circumstanţială comparativă de inegalitate) Mai mult bănuia decât ştia. 2. (Introduce o propoziţie circumstanţială de excepţie) Nu făcea altceva decât să citească. 3. (Introduce o propoziţie circumstanţială opoziţională cu nuanţă comparativă) În loc să... 4. (Pop.; adversativ) Însă, dar, numai că.

DOÁR adv. 1. (Exprimă ideea unei delimitări sau restricţii) Numai. Stai doar o clipă! ♢ Expr. Doar că nu... = aproape că..., puţin a lipsit să nu... 2. Vezi bine, cum se ştie; desigur. Doar nu m-ai căutat! 3. Poate; probabil. Va reuşi doar până la urmă! ♢ Expr. Fără doar şi poate = fără nici o îndoială; neapărat. ♦ În speranţa că... L-a întrebat, doar va afla ce să facă. ♢ Expr. Într-o doară = la noroc, la întâmplare, pe nimerite. 4. (Reg., la începutul unei propoziţii interogative) Oare? [Var.: doáră adv.]

Doar atât am avut de zis astăzi... e mai mult decât nimic.. totuşi..

Niciun comentariu: